tisdag 10 augusti 2010

Grön pastasallad


År 1995 klippte jag ut ett recept ur tidningen Södernyheter på "Grön pastasallad". Till middag åt jag en portion. Eftersom rätten är billig att göra så lyxade jag till det och köpte extra fin fårost från franska Baskien i butiken Södermalms delikatesser, 78 kr för ca 250 gram. Med tanke på att övriga ingredienser är ganska billiga så blir ändå inte portionspriset så högt, jag räknar med att osten kommer räcka till ca 4 måltider. Jag hade ingen persilja eller peppar hemma (glömde köpa) och använde mina egna gjorda kapris från fläderbär. Här nedan följer receptet.

5 dl kokta spiralmakaroner
1 röd el gul lök
1 röd paprika
1 stor morot
1/3 bit gurka
4 dl frysta gröna ärter
1 dl svarta oliver
200 g fetaost

Dressing:
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk finhackad kapris
1 dl finhackad persilja
3 msk olja
1,5 msk vatten
1,5 msk vinäger
salt
peppar

Koka pastan enligt paketets anvisning. Blanda samman dressingen och häll den över den varma pastan. Hacka löken och strimla paprikan och moroten. Tärna gurkan. Tina ärterna genom att lägga dem i ett durkslag och spola hett vatten över. Blanda pastan med grönsakerna, oliverna och fetaosten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar