torsdag 19 augusti 2010

Protein efter styrketräning


Idag har jag verkligen laddat med protein efter styrketräningen. Först en "Nässelsemla" med 60 g ost på vägen hem direkt efter träningen och till lunch pasta med resterna av "Ugnsstekt hel kyckling" (se tidigare inlägg för receptkällor). Det var en jättebit kyckling. Jag vägde tom hur mycket jag åt av rent intresse, kycklingen vägde knappt 400 g (efter subtraktion av benen), det innebär ca 80 g protein bara i kycklingen. Om man läser näringsråd för tränande personer brukar man ange 1-2 g protein/kg kroppsvikt per dag. Eftersom jag väger 50 kg borde jag sålunda få i mig mellan 50-100g på hela dagen. Då är 80 g på bara en måltid rejält mycket. Jag är mycket nöjd med att trots den stora mängden protein har ätit billigt. Jag anser det vara betydligt hälsosammare med riktig mat istället för alla dessa bars och proteinpulver många tränande personer köper. Läs på baksidan av en av dessa bars så blir man avskräckt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar