lördag 14 augusti 2010

Ugnsstekt kyckling


Denna vecka har ICA-butiken där jag brukar handla rabatt på majskyckling märkt med "Svenskt sigill", knappt 50 kr/kg. Gissa vem som har handlat kyckling? Jag har massvis med spännande kycklingrecept som väntar på att testlagas men de kräver lite mer tid. När det har varit så fint väder som idag så prioriterade jag solbad istälet för matlagning. Men då tog jag till mitt "nödrecept" på kyckling. Det är ett recept som heter "Ugnsstekt kyckling" och finns i Rutiga kokboken. Det är i stort sett bara att gnida in den med salt, peppar, önskad krydda (jag tog torkad egenodlad oregano) och lite smält smör. Arbetsinsatsen är minimal men man måste planera lite, det tar ca 1 timme i ugnen för den att bli färdig. Dagens middag blev ungefär 1/3 av kycklingen och "Ugnsbakad potatishalvor" (se tidigare inlägg för receptkälla). Middagen blev sålunda väldigt proteinrik, perfekt en dag när jag tränat tung styrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar