tisdag 10 augusti 2010

Timjanbullar


Efter löpningen var jag verkligen vrålhungrig. Kroppen skrek efter kolhydrater. Stjälpte i mig ett glas söt saft, Valåhöjdens rosendricka (fått i present), så fort jag kom innanför dörren. Åt sedan 2 st "Timjanbullar" med ost och "Fläder-citronmarmelad" (se tidigare inlägg för receptkälla). Receptet på brödet klippte jag ut från tidningen Femina 1995. Här nedan följer det.

50 g jäst
1 msk smör/margarin
0,5 l mjölk
0,5 msk salt
1 tsk socker
1 tsk timjan
6 dl vetemjöl
ca 8 dl rågsikt

Smula jästen i en bunke. Smält matfettet, tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Rör ut jästen i degvätskan. Tillsätt salt, socker, timjan, vetemjöl och det mesta av rågsikten. Arbeta till en smidig deg, tillsätt ev mer mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Knåda degen och dela i 20 delar. Forma till släta, ovala buller. Lägg dem på bakpapper på plåt och låt jäsa i ca 30 min. Pensla med vatten. Grädda i 200 grader mitt i ugnen ca 12 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar