söndag 22 augusti 2010

Svart vinbärsbladssaft med citronmeliss


Lite rester till middag...."Inkokt lax" med grönsaker och "Avokadosmör" (se tidigare inlägg för receptkällor). Kolhydratinnehållet var rätt litet och eftersom jag löptränat så mycket i helgen är jag mån om att få i mig tillräckligt med kolhydrater. Jag drack därför saft till; "Svart vinbärsbladssaft med citronmeliss", ett recept jag hittat på själv fast jag sneglade på andra liknande recept när jag hittade på det. Receptet följer här nedan. Som efterrätt åt jag även en klick "Äppelchutney med röda linser", en rätt jag lagade häromdagen, receptet finns i kokboken Smaker från Saltå Kvarn. Även denna klick gav mig lite extra kolhydrater.

1,5 liter löst ihoppackade svarta vinbärsblad
1 knippe citronmeliss
6 g citronsyra
300 g socker
1,5 liter kokande vatten
0,5 tsk natriumbensoat

Blanda blad, citronmeliss, citronsyra och socker. Häll över vattnet. Förvara svalt 5 dagar (sval, källare eller kylskåp går bra). Sila av bladen. Tag ca 2 dl saft, värm, lös natriumbensoat och rör sedan ner allt i den kalla saften. Häll upp på rena flaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar