fredag 13 augusti 2010

Harsyreglass



Efter yogan stannade jag till hos mina föräldrar och åt den medhavda lunchen (samma som middagen igår) innan jag åkte iväg och badade. Förråden börjar nu sina hos mina föräldrar som är på semester, jag har ätit upp det mesta. Längst in i ett skåp hittade jag torrostade jordnötter som jag slängde ner i badväskan, det fick bli mellanmålet. Efter solbadandet var jag dock mer hungrig och hittade till min lycka "Harsyreglass" i deras frys. Det är jag som har gjort den. Jag rekommenderar inte att äta glass vareviga dag (och inte torrostade jordnötter heller) men skall man någongång äta så är det bättre med glass utan tillsatser som denna. Hittade även ett paket som innehöll några frysta havtornsbär som jag toppade glassen med. Receptet har jag hittat på nätet en gång för länge sedan. Här nedan följer det.

2 liter harsyra
3 äggulor
1 dl socker
3 dl grädde

1. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt.
2. Vispa grädde.
3. Häll 1 liter harsyra i taget i en mixer och blanda med en del av äggen.
4. Blanda med grädden och frys in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar