torsdag 12 augusti 2010

Solrosbullar


Efter lunchen, det sista av "Grön pastasallad" (se tidigare inlägg för receptkälla) bakade jag "Solrosbullar". Receptet klippte jag ut ur en reklambroschyr för Konsum 1993. Har sparat receptet i alla år men aldrig använt det förrän idag. Anledningen var att jag hade sur mjölk som jag ville använda till något (jag kastar inte sur mjölk, perfekt att baka med). Till mellanmål åt jag en av de nybakade brödbullarna tillsammans med 2 dl yoghurt och "Rosenmusli" (se tidigare inlägg för receptkälla). Här nedan följer receptet på brödet. Jag tog vanligt smör istället för margarin och valde rågsikt.

50 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1,5 tsk salt
2 msk sirap
3-4 sl solrosfrö
13-14 dl vetemjöl el rågsikt

1. Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut jästen med lite av degspadet.
2. Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap, solrosfrön och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen.
3. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den övertäckt i bunken 30 min.
4. Sätt ugnen på 225 grader.
5. Knåda degen lätt. Rulla ut 2 längder. Dela varje längd i 12 bitar och forma till ovala bullar. Gör ett länsgående snitt med vass kniv i varje bulle. Jäs dem under bakduk ca 30 min.
6. Grädda mitt i ugnen 8-10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar