fredag 12 mars 2010

Bröd


Många (som jag kallar LCHF-fanatiker) menar att vi inte skall äta bröd för att det gör oss feta. Jag delar inte den åsikten. Självklart skall man inte överäta vitt bröd med massor av söt marmelad (men även dylik mat kan ibland fylla sin plats, tex efter ett intensivt konditionspass efter vilket det är bra att fylla på med snabba kolhydrater). Om man bakar sitt bröd själv kan man välja att använda grövre mjölsorter och kanske även stoppa i nötter och frön vilket leder till att brödet förutom långsamma kolhydrater från grovt mjöl även kommer att innehålla mer protein och nyttiga fetter än om man enbart bakar med mjöl. Igår bakade jag både "Russinbusar" (se tidigare blogginlägg för receptkälla) och "Danskt rågbröd" (recept från "Gateaus brödbok"). Båda dessa bröd innehåller grövre mjöl och frön. Jag menar att dylika brödsorter snarare främjar viktnedgång. Långsamma kolhydrater gör att du håller dig mätt längre, nyttiga fetter främjar fettomsättningen, grovheten gör även att tarmen får arbeta (dvs motverkar förstoppning). Lägger man dessutom på ett nyttigt pålägg blir hälsoeffekten maximal. Efter ett hårt träningspass i gymmet åt jag av mina nybakade brödsorter med ost som pålägg. Egentligen hade det nog varit bättre att äta vitt bröd med marmelad efter passet men jag var så nyfiken på att smaka mina nybakade bröd - gudomligt goda. Bilden visar det danska rågbrödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar