måndag 1 mars 2010

Mellanmål

Fattar inte att jag är så hungrig idag! En del som försöker hålla vikten undantrycker de känslorna och äter inte trots att de är hungriga. Jag hör inte till den kategorin! Att vara hungrig signalerar att kroppen behöver energi, att det är något som saknas. En del har svårt att skilja hunger från tex ilska, trötthet, frustration och en rad andra känslor som istället kan ta sig uttryck som hunger. Äter man då så går man upp i vikt. Men de tillfällen man är riktigt hungrig så måste man äta annars ställer kroppen in sig på svält, börjar hushålla med energi och så blir man fet. Dagens mellanmål blev en burk kesella (behövde öka proteinintaget, lunchen var inte så proteinrik). Den toppade jag med massor av varm blåbärssylt. Kesella är ganska dyrt men blåbärssylten var gratis (egna plockade bär)så trots allt bli det ett prisvärt och hälsosamt mellanmål (och vad hade det inte kostat om jag ätit på café och det hade inte blivit lika hälsosamt heller). Lite senare på eftermiddagen åt jag mellanmål nummer 2; 3 st yogarullar med dippsås och lite extra sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar