torsdag 18 mars 2010

Risgrynsgröt


Idag var jag rejält sugen på risgrynsgröten jag lagade häromdagen. Enligt receptet som finns i "Rutiga kokboken" (men man kan även hitta recept på risgrynsgröt på risgrynspaketen) kan man även äta den kall med saftsås. Nyfiken på hur det smakar så lagade jag även "Saftsås". Det receptet finns också i "Rutiga kokboken". Jag gjorde den på fläderbärssaften som mamma och pappa gjort, för övrigt innehåller den bara vatten och potatismjöl så den blev billig och risgrynsgröt kostar inte heller många kronor. Frukosten blev full av vitaminer från fläderbärssaften. Risgrynsgröt är fiberfattigt så den hör inte det mest hälsosamma grötvalet (egentligen bättre med havregryn, grovt rågmjöl och andra grövre sorter). Men jag tror på att variera kosten, att inte äta alltför ensidigt och dessutom innehåller risgrynsgröt mycket mjölk och i mjölken finns massa nytigheter, bla vitaminer och kalcium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar