fredag 26 mars 2010

Enklaste broccolisoppan och färskost


För någon vecka sedan var det rabatt på broccoli. Broccoli håller sig bra i kylskåpet men häromdagen var det dags att göra något av den. I tidningen Fitness Magazine nr 05 2007 hittade jag ett recept på "Enklaste broccolisoppan". Den blev härligt grön, mustig, tjockflytande och jättegod. Efter kvällens yogaträning åt jag upp halva satsen och till det smörgåsar med hemlagad "Hemlagad färskost". Receptet på färskosten finns i "Rutiga kokboken". Jag gjorde en ost som jag smaksatte med vitlök och persilja och en med blandade torkade örtkryddor som jag plockade i somras. De blev supergoda och billiga, görs på filmjölk och gräddfil och båda dessa ingredienser är billiga. Gräddfilen hade jag dessutom köpt på extrapris. Ostarna blir betydligt billigare än att köpa färskost. Smaken liknar "Philadelphiaost" eller den vitlökssmakande osten "Boursin" och båda dessa ostar är ganska dyra.
Här nedan följer receptet på soppan.

400 g broccoli
4 dl vatten
1 buljongtärning

Koka upp vatten med buljongtärning. Skär broccolin i mindre bitar och lägg i den kokande buljongen. Mixa i en stavmixer eller food processor till puré. Späd om du tycker det blir för tjockt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar