torsdag 4 mars 2010

Sjuk


Jag har inte varit sjuk på 2,5 år men nu har det hänt - muskelvärk, allmän trötthet, snuva och nysningar. Var tvungen att sjukanmäla mig från jobbet. Nu gäller det att hålla sig varm och äta bra. Lunchen blev "Fransk potatissallad". Receptet finns i "Rutiga kokboken". Jag använde ekologiska potatisar (fått av mamma och pappa, dvs gratis) och min hemgjorda vinäger med smak av svarta vinbärsblad. Till detta åt jag ett paket prosciutto (litet paket, enbart 70 gram) och "Marinerade grönsaker". Prosciutton var ekologisk och dyr, knappt 30 kronor betalade jag förra veckan men då var det ändå billigare än normalt, den var på extrapris. Receptet på de marinerade grönsakerna är från en receptbroschyr från Zeta (saluför bla olivolja, vinäger, fetaost mm). Här nedan följer receptet. Istället för vitvinsvinäger tog jag min hemgjorda m svartvinbärsbladssmak. Jag använde sockerärtor som jag köpt på extrapris och kokade dem inte.

300 g färska bönor och ärtor, t.ex. vaxbönor, haricots verts, sockerärtor
0,5 zucchini, tunt skivad3 msk vitvinsvinäger
1-2 dl bladpersilja, finhackad
salt och peppar

Koka bönorna och ärtorna nätt och jämnt mjuka i saltat vatten i en kastrull. Kyl dem i kallt vatten och låt dem rinna av. Pensla zucchiniskivorna med olivoilja och grilla dem ett par minuter på båda sidor eller stek dem (jag stekte i grillpanna). Vispa ihop vinäger och olja i en skål. Vänd ner bönor, ärtor, zucchini och persiljeblad i vinägretten. Smaksätt med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar