tisdag 23 mars 2010

Rönnbär och mozzarella


Jag drygar ut matkassan genom att plocka så mycket som möjligt av vad skog och mark har att erbjuda under vår, sommar och höst och sedan gör jag egen sylt, marmelad, örtteer etc. Förutom att det blir billigare slipper man också onödiga tillsatser. Förra hösten var rik på rönnbär. Jag gjorde många burkar "Syltade rönnbär" (bilden ovan). Receptet finns i "Vinterns goda ting" av Anna och Fanny Bergenström och är lättare att göra än gelé. Jag har många burkar och vet knappt vad jag skall göra av alla. För ett tag sedan köpte jag mozzarellaost på extrapris men nu är ostarna på väg att gå ut och jag har därför letat bland recepten för att hitta något där man använder mozzarella. Oväntat hittade jag ett som innehåller både mozzarella och syltade rönnbär i tidningen "Fitness Magazine" nr 06/07 2009. Det är ju inga ingredienser som brukar förekomma tillsammans i recept! Det blev faktiskt riktigt gott. Till middag åt jag halva satsen tillsammans med stekt sidfläsk. Här nedan följer receptet. Rätten kallas kort och gott "Rönnbär och mozzarella".

1 dl syltade eller rårörda rönnbär
300 g mozzarella
2 små salladslökar
2 msk olivolja
salt och peppar

Skär mozzarellan i tärningar.Ansa och skiva salladslökarna.Blanda rönnbären, salladslöken, mozzarellan och olivoljan i en skål. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar