söndag 7 mars 2010

Lättlagad tomatströmming


Vaknade vid 6-tiden, pigg och ganska utvilad. Gymmet öppnar inte förrän 10 och bestämde mig därför att laga "Lättlagad tomatströmming". Strömming är nyttigt. Förutom bra fettsammansättning innehåller det även mycket kalcium vilket behövs för att stärka skelettet. Igår köpte jag färska filéer för 39:90/kg, det är billigare än de flesta färska fiskar. Jag vågar nog påstå att strömming hamnar högt på listan bland hälsosam och prisvärd mat. Receptet här nedan har jag klippt ut från tidningen "Vår bostad" 1994.

600 g rensad strömming
1 tsk salt
1 burk (400g) krossade tomater
1 burk (ca 65g) sardeller eller filéad ansjovis
1 vitlöksklyfta

1. Salta på strömmingarnas insidor. Rulla ihop dem och lägg i en ugnssäker form.
2. Mosa sardellerna eller hacka ansjovisen (jag tog sardeller och tog även med solrosoljan de låg i). Blanda med tomater och pressad vitlök. Häll blandniingen över fisken.
3. Grädda i 225 grader ugnsvärme i mitten av ugnen ca 20 min. servera med kokt potatis och en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar