måndag 8 mars 2010

Mellanmål


Jag är noga med att småäta! Inte småäta onyttigheter kontinuerligt utan äta ett litet och nyttigt mål mellan huvudmålen, dvs ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Detta för att orka tänka, träna och göra allt som hör livet till! Men det är också viktigt att äta mellanmål för att hålla vikten. Visserligen tror jag inte det är vetenskapligt bevisat men äter man mellanmål blir man aldrig vrålhungrig till huvudmåltiderna och äter lite mindre då istället. Om det dröjer alltför länge mellan måltiderna tror dessutom kroppen att det är svält på gång och börjar istället hushålla med energi, dvs ämnesomsättníngen sjunker och man går lättare upp i vikt. När jag jobbar blir variationsmöjligheterna för mellanmålen små; några bitar mörk choklad, kanske nötter, kanske en smörgås med ett pålägg som inte kladdar. Den här veckan är jag ledig och variationen kan bli större. Idag blev mellanmålen både på för- och eftermiddagen likadana. En skiva bröd (Snabba lingonbrödet, se tidigare inlägg för recept) och en strömmingsfilé av den lättlagade tomatsrömmingen jag bloggade om igår. Igår tyckte jag den var för salt men idag som kallt pålägg smakade den ypperligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar