onsdag 31 mars 2010

Mat av rester



Ett av mina bästa spartips är att aldrig kasta mat. Har jag någon överbliven ingrediens så letar jag i receptböcker och söker på nätet tills jag hittar något lämpligt recept där ingrediensen ingår. Idag har jag bara ätit mat av rester. En mjölkrest blev risgrynsgröt till frukost (åt den med saftsåsen jag gjorde häromdagen, se bilden ovan) och till middag åt jag en bit av den "Köttpaj" jag lagade i söndags. Receptet finns i "Bekväm mat" och det är meningen att man skall göra det på rester av kokt eller stekt kött. Jag hade överbliven rostbiff efter den "Syrliga rostbiffsalladen" jag också lagade i helgen och resterna blev perfekta i pajen. Jag fick också användning för den sista svampen jag hade kvar i frysen från i somras samt buljong jag hade sparat i frysen sedan januari - det var buljong som bildades när jag stekte kött i ugnen. Jag försöker undvika köpta buljongtärningar då dessa ofta innehåller onödiga tillsatser och samtidigt får jag användning för den sky som bildas vid ugnstillagning av kött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar