söndag 21 mars 2010

Mat efter träning


Skall som vanligt tillbringa söndags-förmiddagen i gymmet. Jag har förberett 2 smörgåsar att äta på vägen hem från gymmet innan jag äter lunch hemma. På bilden ser ni 2 skivor "Danskt rågbröd" (för receptkälla se tidigare inlägg) med ost. Under osten ligger ett tjockt lager rabarbermarmelad. Jag lagar ju nästan all min marmelad själv men den här har jag fått i present, den heter "Valåhöjdens rabarbermarmelad" och innehåller inga tillsatser. Den är ganska söt och innehåller socker och sålunda en snabb kolhydrat som tas upp snabbt av kroppen vilket är viktigt efter ett träningspass. Brödet är grovt så det ger mer långsamma kolhydrater vilket inte är den bästa kolhydratformen efter träning då de tar längre tid att ta upp av kroppen men marmeladen får kompensera. Osten ger mig protein som musklerna behöver och kalcium som behövs för skelettet. Ett bra "efter-tränings-mellanmål".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar