måndag 8 mars 2010

Fiskcurry


Dagens middag blev "Fiskcurry", spaghetti, vitkålssallad och som efterrätt 50 g herrgårdsost. Receptet på fisken klippte jag ut från en väggalmanacka jag fick gratis på ICA 2001. Jag köpte ekologisk kolja, de reade ut för halva priset pga kort hållbarhetsdatum. Men om man lagar till fisken bums så håller sig rätten bra ett par dagar i kyl. Här nedan följer receptet. Istället för färska tomater tog jag hela på burk. De färska så här års är hutlöst dyra och smaklösa. Hade inget chilipulver hemma, tog mortlad torkad chili som jag köpt i Indien.

500 g fiskfilé, tex torsk eller gös
2 stora tomater
1 gul lök, 2 krossade vitlöksklyftor
2 msk hackad persilja
2 msk olja
1 tsk gurkmeja, 1 krm svartpeppar
1 krm mald koriander
1 krm mald kardemumma
1 krm spiskummin
0,5 krm malda nejlikor
0,5 krm kanel
0,5 krm chilipulver
1,5 tsk salt
1 msk riven kokos
1 msk pressad citron

Skär fiskfiléerna i mindre bitar. Skölj tomaterna och skär dem i skivor. Skala och hacka löken. Fräs lök, vitlök, persilja i olja i en traktörpanna. Tillsätt alla kryddor, salt och kokos. Blanda om och fräs ett par minuter. Tillsätt tomaterna och fräs ytterligare ett par minuter.Rör ner citronsaften och lägg i fiskbitarna. Sjud på svag värme i 7-8 min. Smaksätt med mera salt om det behövs. Servera med ris och grönsaker och/eller ett par skivor färsk ananas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar