torsdag 11 mars 2010

Rofylld middag


Lunchen blev på språng men middagen åt jag i lugn och ro; en härlig "Räksallad med vinägrettsås". Receptet kommer från "Rutiga kokboken". Räkorna var så kallade lyxräkor som jag köpte för 2 veckor sedan, 1 kg för 129 kr istället för vanliga 199 kr. Även de gröna ärtorna och sparrisen var varor jag hade på lager hemma (handlat på extrapris för länge sedan). Vinägretten gjorde jag på arganolja (dyr olja från Marocko men även den har jag hittat på extrapris) och min hemgjorda vinäger m smak av svarta vinbärsblad. Kryddade den med örtkryddor jag torkat själv. Allting smakade superbt. Till rätten åt jag en "Russinbuse", det är en form av småbröd med massa nyttiga ingredienser, bla rågkross och russin. Receptet kommer från boken "Smaker från Saltå Kvarn", smakade gudomligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar